κῦδος Plataforma d'Aprenentatge en Xarxa (K-PAX)

Categoria:PID (Projecte d'Innovació Docent)
Codi de projecte:IN-PID1111
Responsable:Daniel Riera
Equip:Àgata Lapedriza (AL), César Córcoles (CC), Joan Arnedo Moreno (JA), Xavier Baró (XB), David Masip Rodó (DM), Francesc Santanach (FS), Josep Jorba Esteve (JJ),
Programa/ Grup/ Institució:Professorat dels EIMT dels àmbits de l'Enginyeria del programari, Seguretat, Arquitectures i Sistemes Operatius, Matemàtiques i Bases de Dades. Investigadors del grup de Tecnologia educativa
Tipologia:Projecte APLICA
Eix temàtic:Desenvolupament d'eines i recursos tecnològics
Convocatòria:2011
Inici:01/03/2011
Finalització:01/03/2012
Finalitzat:

Descripció

La present proposta es basa en quatre punts:
  1. El suport al treball i l’avaluació de certes competències mitjançant l’aprenentatge basat en JOCS.
  2. L’estat actual de la tecnologia, que afegeix una nova dimensió a l’asincronia espaial tradicional de la UOC gràcies als nous dispositius portables que incorporen el carrer, el transport públic, etc. als llocs on la comunitat UOC pot estar connectada i aprenent.
  3. Aquesta mateixa tecnologia ofereix múltiples eines web 2.0, com són les XARXES SOCIALS. Aquestes permeten afegir relacions virtuals a qualsevol fet que pugui ocórrer a l’ordinador personal, tablet, etc.
  4. Els resultats del treball d’innovació que es fa a la UOC moltes vegades queda limitat a una assignatura, a uns estudis, etc. quan és molt possible que aquests siguin útils i aplicables a altres àmbits.

Tot això ens porta a proposar el disseny i implementació (a partir de les tècniques de l’Enginyeria del programari, la Interacció Persona-Ordinador, la Usabilitat, etc.) d’una plataforma que permeti incorporar mòduls de jocs totalment independents on els usuaris puguin participar en xarxa (competint, col·laborant, etc.) per aprendre allà on tinguin connectivitat (ADSL, 3.5G, etc.) i un dispositiu (PC, smartphone, tablet, etc.). A més, volem associar aquells recursos d’aprenentatge en línia que correspondrien amb cada joc com a part del feedback a retornar.
En resum, es proposa dissenyar i implementar una plataforma d’aprenentatge basada en jocs, totalment TRANSVERSAL a TOTS els estudis UOC, permetent la incorporació de (múltiples) NOUS RECURSOS D’APRENENTATGE a les aules, que pensem poden ajudar als estudiants a completar activitats no només des de casa, sinó des dels seus DISPOSITIUS MÒBILS, ja sigui EN LINIA o FORA DE LÍNIA (asincronia espacial UOC 2.0).

Objetius

Els objectius d’aquest projecte són:
  1. Aplicar les tècniques qualitatives i quantitatives necessàries per fer l’anàlisi i el disseny d’una plataforma servidor que permeti:
    • gestionar els usuaris d’una xarxa social d’aprenentatge
    • acceptar nous mòduls de jocs de la manera més oberta i senzilla possible, assegurant sempre la màxima estabilitat i robustesa de la plataforma
    • dissenyar un protocol de comunicació segur i senzill amb aplicacions client externes dissenyades per a qualsevol plataforma.
  2. Implementar la plataforma servidor resultat de l’objectiu 1.
  3. Oferir una implementació de la interfície ordinador-ordinador oberta, per permetre la implementació d’aplicacions client que connectin amb el servidor des de qualsevol plataforma (e.g. iOS, android, MeeGo, etc.)
  4. Implementar una aplicació client per dispositius mòbils (iPhone, Android, etc.) que permeti connectar-se al servidor per descarregar-se jocs i executar-los tant en línia com fora de línia.
  5. Estudiar i definir, en els productes dels punts 2, 3 i 4, la seguretat i escalabilitat necessàries per fer-les servir en l’entorn UOC.

Resultats de la cerca

En acabar el projecte tindrem una plataforma en línia que permetrà l’aprenentatge en xarxa mitjançant jocs. La idea NO és implementar un conjunt de jocs, sinó dissenyar la plataforma de tal manera que faciliti la inclusió de qualsevol joc que es vulgui incorporar en un futur. Això implicarà també la creació de tota aquella documentació necessària per a qualsevol que vulgui afegir el seu mòdul.
A més, es lliurarà una aplicació client per dispositiu mòbil (encara per decidir) que permetrà connectar-se a la plataforma des dels dispositius corresponents.
Finalment, i des del punt de vista més pràctic, s’espera poder analitzar l’eina mitjançant una prova pilot amb estudiants d’una assignatura de Matemàtiques dels EIMT.

Tags

0 comentaris
Comentari
Nom
Correu electrònic
captcha Codi de seguretat
 
PIxG (Projecte d'Innovació Gestió)
Josep Grau
Projecte APLICA
Construcció de 6 sites de Google per recollir informació de mercat al voltant de les necessitats de formació (actuals i tendències futures) de les 6 àrees de coneixement de la UOC.
 
PID (Projecte d'Innovació Docent)
Teresa Sancho
Projecte APLICA
La finalitat és millorar la qualitat docent de les assignatures de matemàtiques mitjancant un banc d'exercicis i problemes guiats, amb feedback automàtic, que permeti al professorat seguir...
 
PIxG (Projecte d'Innovació Gestió)
Pep Torn
Projecte APLICA
Desenvolupar un sistema que recol•lecti la recerca dels investigadors, docents i gestors de la UOC dispersada en múltiples catàlegs, bases de dades, dipòsits i altres fonts documentals de ...